پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
06 تير 1399 - 16:06

رفراندوم سرنوشت‌ساز پوتین

مهمترین نتیجه تغییر در قانون اساسی باعث می‌شود پوتین بتواند پس از پایان دوره دوم ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۴ برای دو دوره شش ساله دیگر کاندیدای این پست شود
کد خبر : 6662

پایگاه رهنما :

از روز پنجشنبه رفراندوم اصلاح قانون اساسی روسیه آغاز شده و رای گیری به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. پوتین طی دو دهه گذشته چهره بلامنازع قدرت در روسیه بوده و با تأیید اصلاح قانون اساسی از سوی مردم عملاً خیز بلندی برای ماندن در قدرت به مدت دو دوره دیگر بر خواهد داشت. طبق قانون فعلی ، پوتین باید پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال 2024 کناره گیری کند.

اصلاحات قانون اساسی برای تغییر چیست؟

تغییرات پیشنهادی قانون اساسی سال 1993 این کشور در ماه ژانویه اعلام شد و در ماه مارس با رای اکثریت پارلمان روسیه (دوما)، مورد حمایت قرار گرفت.

مهمترین نتیجه تغییر در قانون اساسی باعث می شود پوتین بتواند پس از پایان دوره دوم ریاست جمهوری خود در سال 2024 برای دو دوره شش ساله دیگر کاندیدای این پست شود.

پوتین ، 67 ساله ، بیش از 20 سال در قدرت بوده و از زمان جوزف استالین ، طولانی ترین دوره رهبری روسیه می‌باشد. وی در حال حاضر بعد از انتخابات سال 2012 ، دومین دوره خود را به عنوان رئیس جمهور سپری میکندوی قبلاً از سال 2000 تا 2008 نیز رئیس جمهور روسیه بود. وی همچنین بین سالهای 2008 تا 2012 به عنوان نخست وزیر خدمت کرد در حالی که متحد وی دمیتری مدودف رئیس جمهور بود.

در اواسط ماه مارس ، پوتین از حمایت گسترده ای در بین روس ها برخوردار شد. با این حال طبق اعلام مرکز Levada در مسکو ، درصد حمایت عمومی از پوتین در حال حاضر در حدود 59٪ است که از 69٪ در ماه فوریه نزول کرده است. کارشناسان بروز شرایط کرونا در این امر تأثیرگذار می دانند.

رهبر روسیه در مقابل انتقاداتی غربیها که او را متهم به تلاش برای دیکتاتوری می کنند تأکید کرده که تصمیم نگرفته است كه پس از سال 2024 به دنبال تمدید دوره خود باشد بلکه او این اقدام را گامی در جهات ثبات مدیریتی در روسیه عنوان کرده است. پوتین دراینباره گفته است: "در دو دوره ، به جای اینکه به طور عادی در تمام سطوح دولتی کار کنیم ، همه چشم در جستجوی جانشینان بالقوه خواهند بود." "ما باید کار کنیم و به دنبال جانشین نباشیم." 

در اصلاحات قانون اساسی روسیه تغییرات دیگری نیز شامل اقداماتی برای احترام به میراث کشور و کلیسای ارتدکس، تعیین اینکه حداقل دستمزد زیر هزینه زندگی قرار نگیرد، و همچنین تقویت کنترل کرملین بر مقامات محلی و شهرداری در نظر گرفته شده است.

در یکی دیگر از تغییرات ازدواج به عنوان اتحاد بین زن و مرد در قانون اساسی تعریف می شود ، بنابراین ازدواج همجنسگرایان را به طور رسمی غیرقانونی می کند.

رفراندوم در سایه کرونا

رفراندوم در روسیه در شرایطی صورت می گیرد که اولین رای گیری پس از بروز کرونا در روسیه خواهد بود. این کشور همچنان درگیر شیوع ویروس کرونا است اما مسکو محدودیتها را از مدتی پیش کاهش داده است. طبق آمار رسمی ، روسیه هنوز هم روزانه حدود 7000 مورد جدید ابتلا را شاهد است. رأی گیری که در ابتدا برای 22 آوریل برنامه ریزی شده بود ، در میان نگرانی های کروناویروس به تأخیر افتاد .

کمیسیون انتخابات روسیه در مقابل انتقاداتی که رای گیری را در زمان نامناسب می دانند گفته است که شرایط لازم را برای رعایت موارد بهداشتی در نظر گرفته است. برای این منظور کمیسیون انتخابات اعلام کرد که ایستگاه ها به طور مرتب ضد عفونی می شوند و در یک حوزه رای‌گیری فقط تا هشت نفر در ساعت پردازش می توانند رای دهند. همچنین شرایطی برای رای گیری غیرحضوری در نظر گرفته شده است .

نکته حائز اهمیت در این مورد آن است که بر اساس قانون روسیه برای تأیید اصلاحات قانون اساسی رای مثبت مجلس دوما کافی است و نیازی به رفراندوم نیست لذا بر اساس قانون هم اکنون نیز فارغ از نتیجه همه پرسی اصلاحات پوتین منع قانونی ندارد. با این حال دوما روسیه به خواست پوتین در ماه مارس مصوبه ای را تصویب كرد مبنی بر اینکه اصلاحات نیاز به کسب "حمایت مردمی" دارد. این اقدام پوتین به طور حتم بر مبنای دوراندیشی برای جلوگیری از انتقادات احتمالی در آینده تحت عنوان ضدیت تغییرات قانون اساسی با دموکراسی صورت می‌گیرد.

حاشیه سازی به سبک آمریکایی

از آغاز شروع فرآیند اصلاح قانون اساسی روسیه پروپاگاندای رسانه ای و مقامات غربی برای ایجاد نارضاتی در داخل روسیه علیه آن موضع گرفته و آن را غیردموکراتیک اعلام میکنند.

با اینحال علاوه بر چنین تبلیغاتی، روز پنجشنبه در همان روز رای گیری، در اقدامی کاملاً هدفمند برای ایجاد جوسازی علیه رفراندوم، ، سفارت ایالات متحده در مسکو پرچم و نماد همجنسگرایان  را به نمایش گذاشت ، اقدامی که انتقاد کرملین را موجب شد و آن را غیرقانونی اعلام کرد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در کنفرانسی با خبرنگاران در پاسخ به اقدام سفارت آمریکا گفت: " من فکر میکنم که وزارت امور خارجه به این امر توجه کرده است. به هر حال ، هرگونه مظاهر تبلیغ اقلیتهای جنسی غیرسنتی و غیره در کشور ما طبق قانون مورد پذیرش نیست. "

اما با وجود تبلیغات رسانه ای غربی علیه اصلاحات مد نظر کرملین به نظر میرسد که پوتین با چالش جدی برای اجرای این اصلاحات پیش روی نداشته باشد. روسیه منزوی پس از فروپاشی شوروی با اقتصادی فروپاشیده در دوران رهبری پوتین به قدرتی جهانی تبدیل شده است که در بیشتر مسائل بین المللی خواهان مشارکت می باشد. 

منبع: الوقت

ارسال نظرات